Svetový deň potravy 16.10.2019

Heslo: „Zdravá strava pre svet bez hladu“

  • tento deň si pripomíname každoročne už od r. 1979, keď bol vyhlásený na konferencii Organizácie Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO),
  • každoročne pripadá na 16.október,
  • ide o jeden z medzinárodne uznávaných dní i podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO),
  • má za úlohu informovať verejnosť o aktivitách FAO,
  • poukazuje na problematiku globálnej potravinovej bezpečnosti a nedostatku či dostupnosti potravín vo svete,

Zdravé stravovanie:

  • systém, ktorý kvantitou aj kvalitou živín, úpravou pokrmov, spôsobom a rytmom prijímania denných jedál zodpovedá odporúčaniam podľa najnovších vedeckých poznatkov = výživovo hodnotná strava so správnym pomerom základných zložiek (bielkoviny, tuky, cukry, vitamíny a minerálne látky),
  • výživa ovplyvňuje zdravotný stav od 40 do 80 %,
  • do stravy pridávajme tradičné, miestne pestované a sezónne potraviny, aby sa podporila biodiverzita,
  • mnohí z nás nepripravujú jedlo doma kvôli rušnému životnému štýlu; odborníci potvrdili, že ľudia, ktorí preferujú stravovanie sa v spoločnosti sú zdravší, menej často trpia poruchami príjmu potravy či nadváhou a obezitou,
  • vyhýbajme sa stravovaniu v stánkoch rýchleho občerstvenia,
  • pri výbere potravín sledujme informácie na štítkoch obsah soli, cukrov, tukov, množstvo kalórií),
  • nenechajme sa ovplyvniť obalmi potravín, dávajme pozor na ich výživnú hodnotu,
  • jedzme pravidelne, aspoň 5x denne (raňajky, desiata, obed, olovrant, večera),
  • jedzme denne veľa čerstvej, zrelej, sezónnej zeleniny a ovocia,
  • do stravy pridávajme viac strukovín, orechov a celých zŕn, strukoviny a orechy sú skvelým zdrojom rastlinných bielkovín,
  • obmedzme potraviny a nápoje s vysokým obsahom cukru
  • znížme príjem soli,
  • skúsme vymeniť „biele“ rafinované potraviny za „hnedé“, oveľa výživnejšie (hnedá ryža, celozrnná múka a chlieb),
  • zvýšme príjem vlákniny,
  • uprednostnime nenasýtené tuky (v rybách, orechoch a slnečnicovom, sójovom či olivovom oleji); obmedzme príjem nasýtených tukov v mastnom mäse, masle),
  • dodržiavajme pitný režim (ideálne čistá voda, bylinkové nesladené čaje, čerstvé šťavy z ovocia a zeleniny...),
  • zásady správneho a zdravého stravovania je potrebné osvojiť si už v detstve,
  • správna výživa v detstve je základným krokom v predchádzaní chorôb v dospelosti,
  • dieťa získava stravovacie návyky a postoje k jedlu najmä v rodine, ak rodina vedie dieťa k správnym stravovacím návykom, zdravá výživa sa môže pre dieťa stať úplne prirodzenou,
  • najčastejšie chyby v stravovaní detí sú nadmerný energetický príjem potravy, nedostatočná konzumácia ovocia, zeleniny, rýb a aj nesprávny stravovací režim,
  • následky nesprávnej výživy detí a mládeže sa môžu prejaviť poruchami rastu a vývinu, vznikom obezity, zubného kazu alebo chudokrvnosti,

Nezdravé stravovanie:

  • vyznačuje sa vysokým obsahom energie, tuku, cukru, soli a nízkym obsahom vlákniny, vitamínov a  minerálnych látok v potravinách,
  • nadmerná konzumácia jedla, veľké porcie jedál,
  • nepravidelné stravovanie, s jednou až dvoma dávkami denne,
  • rýchle a hltavé jedenie,
  • jedenie ako odmena, zo zvyku, bez prítomnosti hladu, pri strese, či z dlhej chvíle,
  • vyšší energetický príjem vo večerných hodinách,
  • nedostatočný pitný režim, prípadne vysoký príjem sladených nápojov,

Jedlo nás všetkých spája

Pomôžme ľuďom znovu sa spojiť jedlom pre zdravý životný štýl, zdieľaním našich vedomostí a skúseností s rodinou, priateľmi a kolegami. Naučme sa vymieňať si recepty, pestovať svoje vlastné jedlo alebo organizovať večere s priateľmi.

Novinky a aktuality

Kde nás nájdete? Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Poprade nájdete na Zdravotníckej ulici 3525/3. Nízka dvojpodlažná budova priamo susedí s areálom hlavnej popradskej nemocnice.

Navigovať Kontakt Kontaktný formulár
Prehliadaním našej stránky súhlasíte s používaním súborov cookies. Tie nám pomáhajú vylepšovať naše služby.
Viac informácii o cookies a ich vypnutí.
Súhlasím
x