Svetový deň potravy 16. október 2021

Heslo: „Naše akcie sú našou budúcnosťou.“

  • 16. október bol ako Svetový deň potravy vyhlásený ešte v roku 1979 na konferencii Organizácie spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO – Food and Agriculture Organisation of the United),
  • každoročne poukazuje na problematiku globálnej potravinovej bezpečnosti a nedostatku potravín vo svete,
  • tento deň je príležitosťou pre vlády a spoločnosti zaoberať sa problematikou potravín vo svete na medzinárodnej, národnej a miestnej úrovni, a upozorniť na to, že celosvetová solidarita a pomoc všetkým obyvateľom, najmä tým najzraniteľnejším, je veľmi dôležitá,
  • úlohou jednotlivých krajín, vlád, súkromných spoločností, ale aj verejnosti je zabezpečiť, aby boli produkované rôznorodé a zdravé potraviny,
  • v tento deň sa vo svete organizujú stovky podujatí a informačných aktivít, do ktorých sa zapájajú vlády, podniky, mimovládne organizácie, média a široká verejnosť na podporu celosvetového povedomia o potrebe zabezpečiť zdravú výživu pre všetkých.

Zdravé stravovanie:

  • je systém, ktorý kvantitou aj kvalitou živín, spôsobom úpravy pokrmov a frekvenciou prijímania denných jedál zodpovedá odporúčaniam podľa najnovších vedeckých poznatkov = výživovo hodnotná strava so správnym pomerom základných zložiek (bielkoviny, tuky, cukry, vitamíny a minerálne látky),
  • jedlo je základom života,
  • zachovanie prístupu k bezpečným a nutrične hodnotným  potravinám je dôležité pre všetkých,
  • jedlo, ktoré si vyberáme, a spôsob, akým ho konzumujeme, ovplyvňuje naše zdravie a aj zdravie našej planéty,
  • výživa ovplyvňuje zdravotný stav od 40 do 80 %,
  • Try also to avoid buying foods that has excessive amounts of packaging.vyhýbajme sa stravovaniu v stánkoch rýchleho občerstvenia,
  • pri výbere potravín sledujme informácie na štítkoch (Labels provide information on energy (usually calories), salt, sugar and fat etc. and help us to determine how nutritious a product is.obsah soli, cukrov, tukov, množstvo kalórií),
  • They also tell us whether it's safe to eat or not.nenechajme sa ovplyvniť obalmi potravín, dávajme pozor na ich výživovú hodnotu,
  • jedzme aspoň 5x denne (raňajky, desiata, obed, olovrant, večera),
  • jedzme denne veľa čerstvej, zrelej, sezónnej zeleniny a ovocia,
  • zvýšme príjem vlákniny,
  • obmedzme potraviny a nápoje s vysokým obsahom cukru,
  • znížme príjem soli,
  • dodržiavajme pitný režim (ideálne čistá voda, bylinkové nesladené čaje, čerstvé šťavy z ovocia a zeleniny...),
  • zásady správneho a zdravého stravovania je potrebné osvojiť si už v detstve,
  • správna výživa v detstve je základným krokom v predchádzaní chorôb v dospelosti,
  • najčastejšie chyby v stravovaní detí sú nadmerný energetický príjem potravy, nedostatočná konzumácia ovocia, zeleniny, rýb a aj nesprávny stravovací režim,
  • následky nesprávnej výživy detí a mládeže sa môžu prejaviť vznikom obezity, zubného kazu alebo chudokrvnosti.

Nezdravé stravovanie:

  • vyznačuje sa vysokým obsahom energie, tuku, cukru, soli a nízkym obsahom vlákniny, vitamínov a  minerálnych látok v potravinách,
  • nadmerná konzumácia jedla, veľké porcie jedál,
  • nepravidelné stravovanie, s jednou až dvoma dávkami denne,
  • rýchle a hltavé jedenie,
  • jedenie „zo zvyku“ bez prítomnosti hladu či pri strese, či z dlhej chvíle,
  • vyšší energetický príjem vo večerných hodinách,
  • nedostatočný pitný režim, prípadne vysoký príjem sladených nápojov.

Jedlo nás všetkých spája.

Pomôžme ľuďom znovu sa spojiť jedlom pre zdravý životný štýl, zdieľaním našich vedomostí a skúseností s rodinou,priateľmi a kolegami.
Naučme sa vymieňať si recepty, pestovať svoje vlastné jedlo alebo organizovať večere s priateľmi.

 

Novinky a aktuality

Kde nás nájdete? Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Poprade nájdete na Zdravotníckej ulici 3525/3. Nízka dvojpodlažná budova priamo susedí s areálom hlavnej popradskej nemocnice.

Navigovať Kontakt Kontaktný formulár
Prehliadaním našej stránky súhlasíte s používaním súborov cookies. Tie nám pomáhajú vylepšovať naše služby.
Viac informácii o cookies a ich vypnutí.
Súhlasím