Svetový deň srdca 29. september

  • pripadá vždy na 29. september,
  • chorenia srdca a ciev patria v celosvetovom meradle k najzávažnejším príčinám pracovnej neschopnosti, a sú aj jednou z najčastejších príčin hospitalizácie,
  • ochorenia srdca a ciev postihujú čoraz mladšie ročníky,
  • medzi hlavné rizikové faktory rozvoja srdcovo-cievnych ochorení patrí sedavý spôsob života, málo fyzickej aktivity, stres, fajčenie, alkohol, vysoká hladina cholesterolu, vysoký krvný tlak, nezdravý spôsob stravovania, nadváha a obezita,
  • srdcovocievne ochorenia podľa SZO sú:
    • infarkt myokardu
    • ischemická choroba srdca – ochorenie koronárnych tepien, ktoré vyživujú srdce
    • hypertenzia – vysoký krvný tlak
    • mozgovo-cievne ochorenia – ochorenia krvných ciev zásobujúcich mozog
    • ochorenia ciev nôh a rúk
    • reumatická choroba srdca – poškodenie srdca v dôsledku reumatickej horúčky spôsobenej streptokokovými baktériami
    • vrodené srdcové chyby
    • pľúcna embólia – do pľúc sa dostane krvná zrazenina poruchy srdcového rytmu
  • srdcové ochorenia ohrozujú čoraz viac ľudí
  • ich nebezpečenstvo spočíva najmä v tom, že príznaky nemusia byť jasne viditeľné
  • dôležité je dodržať niekoľko zásad v starostlivosti o srdce, a tým znížiť riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení:
  1. Koniec so zlozvykmi

  • nadmerná konzumácia alkoholu,
  • fajčenie – zvyšuje riziko ochorenia srdca, riziko infarktu, zvyšuje krvný tlak; už rok po skončení fajčenia sa riziko infarktu zníži o polovicu ,
  • málo pohybu,
  • stres.
  1. Nadmerný príjem soli

  • dospelý človek by mal skonzumovať maximálne 5 g soli denne, u detí je táto dávka 3 g za deň,
  • zvýšený príjem soli vedie k zvyšovaniu krvného tlaku a k ohrozeniu srdca,
  • srdcu prospieva soľ obohatená o draslík, ktorý prispieva k udržaniu normálneho krvného tlaku a k správnemu fungovaniu svalov a nervového systému.
  1. Zmeňte jedálny lístok

  • menej vyprážaných, pečených a grilovaných jedál,
  • uprednostniť tepelnú prípravu pokrmov dusením,
  • pokúsiť sa obmedziť jedlá s vysokým obsahom tukov,
  • dať prednosť čerstvému ovociu a zelenine,
  • uprednostniť celozrnné pečivo,
  • na dochucovanie pokrmov používajte namiesto zmesí korenia radšej čerstvé bylinky.
  1. Doprajte si dostatok vitamínov a minerálov

  • pravidelne dopĺňať vitamíny a minerálne látky,
  • dôležité sú horčík (banány, datle, maliny, sója, špenát), B-komplex (kvasnice, strukoviny) či vitamíny C a E (vitamín C najlepšie doplníte zo šípok, vitamín E nájdete v pšeničných klíčkoch alebo ľanových, slnečnicových a sezamových semienkach).
  1. Myslite na ryby

  • najmenej jeden krát týždenne by sa mali v jedálničku objaviť ryby.
  1. Zdravý pohyb

  • pravidelná fyzická aktivita je užitočná pre srdce aj myseľ človeka, pomáha pri prevencii a liečbe srdcových ochorení, mozgovej príhody, diabetu, obezity aj osteoporózy, pomáha udržať pod kontrolou tlak krvi či vysokú hladinu cholesterolu,
  • vhodné na predchádzanie kardiovaskulárnym ochoreniam sú rýchla chôdza, turistika, bicyklovanie, plávanie, korčuľovanie na kolieskových korčuliach.

 

Do svojho zdravia musí investovať každý sám.

Vynaložené úsilie sa nám v budúcnosti vráti.

Musíme byť presvedčení, že zmenu naozaj chceme, a že so svojimi najbližšími chceme byť čo najdlhšie v plnom zdraví.

 

Novinky a aktuality

Kde nás nájdete? Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Poprade nájdete na Zdravotníckej ulici 3525/3. Nízka dvojpodlažná budova priamo susedí s areálom hlavnej popradskej nemocnice.

Navigovať Kontakt Kontaktný formulár
Prehliadaním našej stránky súhlasíte s používaním súborov cookies. Tie nám pomáhajú vylepšovať naše služby.
Viac informácii o cookies a ich vypnutí.
Súhlasím