Týždeň mozgu 11. - 17.03.2019

  • vo svete sa oslavuje od roku 1996
  • vo viac ako 60 krajinách sveta sa konajú rôzne osvetové podujatia na oslavu jedného z najdôležitejších orgánov v ľudskom tele
  • tento rok pripadne na týždeň od 11. do 17. marca
  • Slovensko sa tento rok zapojí do kampane dvanásty krát
  • hlavnými partnermi Týždňa mozgu sú Slovenská Alzheimerova spoločnosť, Centrum MEMORY n.o. a Neuroimunologický ústav SAV - organizácie, ktoré svoju činnosť orientujú na problematiku čoraz rozšírenejšieho ochorenia mozgu - Alzheimerovej choroby

Ľudský mozog

  • je ústredným orgánom nervovej sústavy človeka
  • je riadiacim centrom organizmu - umožňuje a riadi pohyb človeka, vnímanie dotyku, tepla, chladu či bolesti, zabezpečuje schopnosť udržania rovnováhy, umožňuje hovoriť a rozumieť hovorenému
  • má hmotnosť približne 1,5 kg
  • má dve hemisféry – ľavú a pravú (ľavá hemisféra riadi posudzovanie, analytické myslenie, verbálnu komunikáciu; pravá má na starosti emócie, intuíciu a priestorové vnímanie)

 

Čo poškodzuje náš mozog a ako sa proti tomu brániť?

  • mozog riadi všetky činnosti v našom tele
  • aby správne fungoval po celý život, musíme sa oň starať a vyhýbať sa veciam, ktoré ho môžu poškodiť
  • niektoré každodenné činnosti, majú negatívny vplyv na činnosť mozgu, ovplyvňujú naše myslenie a poškodzujú pamäť

 

Nevinné pozeranie televízie

  • už v roku 1971 americkí vedci publikovali výsledky výskumu, v ktorom porovnávali dve rôzne činnosti, a to čítanie a sledovanie televízie
  • zistili, že kým počas čítania prevládali rýchle beta vlny, ktoré sú zodpovedné za koncentráciu, počas sledovania TV sa už po 30 sekundách premenili na pomalé beta vlny, ktoré sú charakteristické roztržitosťou a nepokojom
  • pozeranie TV u detí znižuje kognitívne schopnosti, pozornosť a schopnosť rýchlo a správne sa rozhodnúť

 

Telefón

  • vďaka mnohým záhybom a zauzleniam v mozgu si dokážeme všetko pamätať
  • mozog je veľmi prispôsobivý, dokáže si síce všetko zapamätať, ale keď nemusí spohodlnie a spomalí
  • telefón preberá časť zodpovednosti mozgu, následkom čoho si každý deň musí pamätá menej a menej
  • ak chceme tento proces zamedziť, je potrebné mozog trénovať rôznymi hrami, krížovkami, hádankami a hlavolamami

 

S vhodným cukrom ide všetko ľahšie

  • mozog je tvorený hustou sieťou neurónov, ktoré sú neustále v pohybe a ich aktivita závisí od nepretržitého čerpania glukózy z krvi
  • mozog je síce závislý na cukre, no jeho fungovanie závisí od správneho druhu a množstva cukru
  • ak naraz skonzumujeme veľké množstvo sacharidov, hladina cukru v krvi prudko stúpne, pankreas začne produkovať inzulín na zníženie hladiny glukózy v krvi, ale často zníži hladinu krvného cukru „pod hranicu“, čo môže vyvolať opäť pocity slabosti a chuti na sladké
  • výkyvy hladinu cukru sú zodpovedné nie len za priberanie na váhe, ale spôsobujú aj poruchy pozornosti a pamäti, zmeny nálad či vznik depresií
  • by sme si udržali správnu hladinu cukru v krvi a tým pomohli aj fungovaniu mozgu, mali by sme konzumovať najmä potraviny s nízkym a stredným glykemickým indexom (zelenina, sója, huby, nízkotučné mlieko a mliečne výrobky, ryby, vlašské orechy, ryža, ovocie, ovocné šťavy)
  • mozog postupne stráca bielu hmotu, ktorej úlohou je prenášať informácie - tento proces je rýchlejší u obéznych ľudí; vedci sa domnievajú, že na vine by mohla byť práve vysoká hodnota cukru v krvi či zvýšený cholesterol

 

Potraviny, ktoré podporia funkciu mozgu

  • sú to potraviny obsahujúce tuk (omega-3 mastné kyseliny) – rastlinného aj živočíšneho pôvodu:
  • rastlinný tuk – olivy, olivový olej, tekvicový olej, kokosový tuk, čučoriedky, ľanové semiačka, chia semiačka, rôzne druhy orechov (mandle, vlašské orechy, makadamiové orechy, arašidy), avokádo, fazuľa, špenát, sójové bôby a výhonky, tofu, ovsené a pšeničné klíčky...
  • živočíšny tuk - losos, makrela, tuniak, treska, jahňacie a bravčové mäso, niektoré druhy syrov (rokfort, čedar)

 

Multitasking – paralelné spracúvanie viacerých úloh naraz

  • mozog nie je uspôsobený na vykonávanie viacerých činností súčasne
  • multitasking teda spôsobuje pokles koncentrácie, znižuje kvalitu a efektivitu práce, sťažuje organizovanie a filtrovanie získaných informácii a vyvoláva stres

Spánok nadovšetko

  • spánok je nevyhnutným procesom regenerácie pre telo aj pre mozog
  • aj keď my v spánku oddychujeme, náš mozog sa nezastaví ani na chvíľu - ukladá naučené informácie a spomienky do dlhodobej pamäti
  • v spánku telo dopĺňa zásoby energie a syntetizujú sa nové bielkoviny v mozgu...

 

Oddych a  uvoľnenie sa

  • pri strese či nebezpečne sa začne uvoľňovať hormón adrenalín, ktorý zvyšuje hladinu krvného cukru aj srdcovú frekvenciu
  • dlhodobé pôsobenie stresu môže zmenšiť kapacitu mozgu - začnú odumierať mozgové bunky a ubúda šedá mozgová kôra
  • stresový hormón kortizol ovplyvňuje tvorbu nových neurónov, dokonca ju môže až zastaviť

 

Nefajčiť a nepiť alkohol

  • dlhodobé fajčenie ničí šedú mozgovú kôru - centrum vnímania, reči, pamäti
  • za jej ubúdanie je zodpovedný nikotín
  • horšie je to u ľudí, ktorí začali fajčiť už v mladom veku (šedá kôra sa vyvíja do 26. roku veku, tento vývin je vplyvom nikotínu spomalený)
  • alkohol naruší vonkajší obal bunky a zmieša sa s obsahom neurónu, nervové bunky odumierajú

 

Pozitívne myslenie

  • mozog je veľmi prispôsobivý a jednoducho sa prispôsobí tak pozitívnemu, ako aj negatívnemu mysleniu
  • každá negatívna myšlienka plodí ďalšiu, často krát ešte horšiu
  • dlhodobý pesimizmus môže mať za následok zníženie imunity, problémy s trávením, sústredením a pamäťou
  • uvoľniť sa a tešiť sa z každej maličkosti je vhodná prevencia

Celý článok na stiahnutie v pdf. 

Novinky a aktuality

Kde nás nájdete? Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Poprade nájdete na Zdravotníckej ulici 3525/3. Nízka dvojpodlažná budova priamo susedí s areálom hlavnej popradskej nemocnice.

Navigovať Kontakt Kontaktný formulár
Prehliadaním našej stránky súhlasíte s používaním súborov cookies. Tie nám pomáhajú vylepšovať naše služby.
Viac informácii o cookies a ich vypnutí.
Súhlasím
x